Forum Z A P R A S Z A M Strona Główna
Zaloguj Rejestracja Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy
Kurs JavaScript

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Z A P R A S Z A M Strona Główna -> Webmastering
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
obrzyn1986
Administrator



Dołączył: 24 Maj 2006
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Mazury

PostWysłany: Pią 10:40, 14 Lip 2006    Temat postu: Kurs JavaScript

JavaScript - Czym jest JavaScript?

JavaScript jest językiem programowania dla Internetu
Pierwotnie był znany pod nazwą LiveScript, dopóki Sun Microsystems nie opublikował języka Java.
Po wprowadzeniu Javy Netscape i Sun Microsystems porozumiały się i przemianowały LiveScript na JavaScript.
Powszechnie przypuszcza się, że Java i JavaScript są tym samym albo czymś bardzo podobnym. Nie jest to prawda, jak możesz się przekonać z poniższego zestawienia.


Java i JavaScript: różnice

JavaScript Java
Interpretowany przez klienta
Tworzy skrypty, które mogą być bezpośrednio wstawiane do stron HTML
Oparty na obiektach
Łatwy Wykonywany przez klienta
Tworzy "aplety", które są wywoływane ze strony HTML, ale nie umieszczane w niej
Zorientowany obiektowo
Wymaga doświadczenia programistycznego

Krótko mówiąc, JavaScript jest łatwiejszy niż Java, ale Java ma więcej funkcji.
JavaScript jest bardziej kompatybilny niż Java. W tej chwili Java wymaga 32-bitowego środowiska, gdy JavaScript może być wykonywany dosłownie w każdym systemie operacyjnym.

Koniecznie musisz poznać HTML, zanim spróbujesz nauczyć się JavaScript, ponieważ skrypty JavaScript muszą być zagnieżdżane w dokumentach HTML.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
obrzyn1986
Administrator



Dołączył: 24 Maj 2006
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Mazury

PostWysłany: Pią 10:45, 14 Lip 2006    Temat postu: P I E R W S Z E K R O K I

JavaScript - Początki

Wstawienie skryptu jest bardzo proste. Znacznikiem otwierającym jest <SCRIPT>.
Za znacznikiem jest umieszczana treść skryptu, a za treścią wstawiasz znacznik zamykający </SCRIPT>.
Do znacznika <SCRIPT> możesz jeszcze coś dodać. Na przykład:
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
Pozwala skryptowi pracować w przeglądarce Netscape 2.0+.
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript1.1">
Pozwala skryptowi pracować w przeglądarce Netscape 3.0+, ale nie starszej.
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript1.2">
Pozwala skryptowi pracować w przeglądarce Netscape 4.0+ ale nie starszej.


Ukrywanie skryptu

Uwierz albo nie, ale ciągle iatnieją przeglądarki, które nie obsługują JavaScript....
Aby pójść na kompromis z tymi przeglądarkami i nadać stronie normalny w nich wygląd, musisz ukryć skrypt.
Aby ukryć skrypt, musisz dodać <!-- na początku skryptu, za znacznikiem <SCRIPT> i //--> przed znacznikiem </SCRIPT>.
Jeśli nie ukryjesz skryptu, osoby nie dysponujące przeglądarką obsługującą JavaScript zobaczą na stronach "sieczkę". Dla przykładu, skrypt:
<SCRIPT> document.write("Hi!") </SCRIPT>

Da w wyniku: Hi! Hi!

Ale jeśli zobaczy taką stronę ktoś mający słabszą przeglądarkę, ujrzy: <SCRIPT> document.write("Hi!") </SCRIPT> co może być szczególnie konfundujące, gdy skrypt na stronie będzie miał duże rozmiary.
Jeśli nie rozumiesz document.write i innych takich rzeczy w skrypcie, nie martw się.
Rozpocznę ich wyjaśnianie na następnych stronach.


Komentarze

Komentarze są bardzo ważne w skryptach, gdyż pomagają użytkownikom zrozumieć, co się dzieje w skrypcie, nawet gdy nie potrafią programować.
Są dwie podstawowe metody wstawiania komentarzy do skryptu. Metoda komentarza wielowierszowego i metoda komentarza jednowierszowego.
Jeśli jest ci potrzebny komentarz o kilku wierszach, użyj znacznika /*, aby rozpocząć komentarz, a */, aby go zakończyć.
Jak wspomniałem wyżej, jest jeszcze metoda komentarza jednowierszowego.
Aby wstawić komentarz o jednym wierszu, użyj znacznika // i zredaguj swój komentarz.
Niektóre osoby lubią wstawiać znacznik // zarówno na początku, jak i na końcu komentarza jednowierszowego. Nie ma w tym nic szkodliwego. W żaden sposób nie wpływa to na działanie skryptu.


Funkcje

Zasadniczą część skryptu stanowią funkcje. Są to w zasadzie małe 'skrypty wewnątrz skryptów', które wykonują pewne konkretne zadania.
Funkcje powinny być zawsze definiowane między znacznikami <HEAD> i </HEAD>.
Pozwala to na załadowanie ich na samym początku, aby dowolny skrypt na stronie mógł rozpocząć pracę, gdy użytkownik zacznie przeglądać stronę.
Funkcje są definiowane przez określenie ich nazwy. Dla przykładu, nazwijmy funkcję Addit. Gdy już zdecydujesz się na nazwę, musisz napisać ów 'skrypt wewnątrz skryptu'. Funkcja w naszym przykładzie będzie dodawać 15 do liczby, która jest używana przez funkcję. Oto ta funkcja:

function Addit(i) { return(i + "+15 is " + (i+15)) }

"i" wewnątrz nawiasów () reprezentuje liczbę użytą, gdy wywołujesz funkcję.
To, co funkcja ma zrobić po wywołaniu, jest zdefiniowane między nawiasami { i }. Jeśli uruchomisz to jednak jako JavaScript, nic się nie stanie. Dzieje się tak dlatego, że funkcja nie została jeszcze wywołana. Aby wywołać funkcję, musisz umieścić gdzieś na stronie Addit(5), w ramach znaczników <SCRIPT> and </SCRIPT>. Liczba pięć może być zmieniona na dowolną inną, którą chcesz dodać do 15.
A oto skrypt z działającą funkcją:

5+15 daje 20 - 5+15 daje 20

JavaScript rozróżnia wielkość liter. Addit() nie jest tym samym co addit(), a document.write() nie jest tym samym co Document.WRITE().


Kombinowanie obiektów, własności, metod itd.

Aby uzyskać dostęp do własności obiektów, metod czy czegokolwiek innego, co się z tym wiąże, musisz wstawiać kropkę '.' między obiekt i to, co definiujesz.
Na przykład: document jest obiektem, ale sam w sobie jest bezużyteczny.
Gdybyś chciał użyć document, aby wypisać coś na stronie, musiałbyś go połączyć z metodą write(). Po połączeniu wygląda to następująco: document.write().
Gdy dokonasz połączenia, możesz go użyć do wyświetlania na stronie tekstu, grafiki etc. Kilka wierszy JavaScript może być łączonych w jeden wiersz, podobnie jak w innych językach programowania.
Użyj wtedy symbolu średnika ; po każdym wierszu, aby poszczególne wiersze były poprawnie interpretowane.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
obrzyn1986
Administrator



Dołączył: 24 Maj 2006
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Mazury

PostWysłany: Pią 10:54, 14 Lip 2006    Temat postu: O B I E K T Y

JavaScript - Obiekty

Teraz, gdy już poznałeś podstawy JavaScript, musisz się nauczyć budowania "klocków" JavaScript, obiektów. Poniżej jest zamieszczona lista wszystkich obiektów JavaScript - kliknij na nazwie, aby przejść do odpowiadającego jej fragmentu strony.
Obiektom towarzyszą własności i metody. Jeśli obiekt dysponuje wieloma własnościami i metodami, podam krótki opis każdej z nich; w przeciwnym razie będą one tylko wymienione.
Jeśli potrzebujesz bardziej szczegółowego opisu własności lub metody, przejdź do strony własności lub metody.
Mam nadzieję, że w którymś momencie podłączę własności i metody bezpośrednio do ich bardziej zaawansowanego opisu, ale w tej chwili byłoby to zbyt kłopotliwe ze względu na dużą liczbę odsyłaczy.


Obiekt anchor

Kotwica (anchor) to obszar w dokumencie, do którego jest przenoszony czytelnik po kliknięciu na innym odsyłaczu.
Przykładem kotwicy może być odsyłacz, którego użyłeś na górze tej strony, aby skoczyć do tego miejsca, albo odsyłacz, którego użyjesz na dole strony, aby skoczyć do jej początku.
Składnia: <A NAME="anchorname"> a odsyłacz do tej części strony ma postać <A HREF="#anchorname">
Własności: Brak
Metody: Brak


Obiekt button
Składnia: <INPUT TYPE="button" name="Name" value="value">
Własności: name i value
Metody: click


Obiekt checkbox
Checkbox jest jednym z tych kwadratowych okienek, które zaznaczasz kliknięciem, a które, jestem pewien, każdy już widział. Checkbox musi być zdefiniowany w ramach znaczników <FORM> i </FORM>.
Checkbox wygląda następująco:
Checkbox

Składnia: <INPUT TYPE="checkbox" name="Name" value="value"> do kodu można także dodać 'checked', aby okienko było domyślnie zaznaczone po załadowaniu strony.
Własności: checked, defaultChecked, name i value
Metody: click


Obiekt Date
Obiekt date jest bardzo użyteczną i wyrafinowaną funkcją. Pozwala ci pracować z datą i czasem - latami, dniami, godzinami, minutami, sekundami etc. JavaScript przechowuje daty jako liczby milisekund, które upłynęły od 1 stycznia 19700, g. 00:00:00.
Składnia:
1. variable = new Date()
2. variable = new Date(hours, minutes, seconds)
3. variable = new Date(year, month, day)

W pierwszym przykładzie jest zwracana bieżąca data
W drugim przykładzie jest zwracana bieżąca godzina, minuta i sekunda
W trzecim przykładzie jest zwracany bieżący rok, niesiąc i dzień
Własności: Brak
Metody:
getDate() - Wyświetla dzień miesiąca dla ustalonej daty (liczba całkowita z zakresu 1-31)
getDay() - Wyświetla dzień tygodnia dla ustalonej daty (liczba całkowita, od 0=Niedziela do 6=Sobota)
getHours() - Wyświetla godzinę dla ustalonej daty (liczba całkowita z zakresu 0-23)
getMinutes() - Wyświetla minuty dla ustalonej daty (liczba całkowita z zakresu 0-59)
getMonth() - Wyświetla miesiąc dla ustalonej daty (liczba całkowita z zakresu 0=Styczeń - 11=Grudzień)
getSeconds() - Wyświetla sekundy dla bieżącego czasu (liczba całkowita z zakresu 0-59)
getTime() - Pokazuje ustaloną datę z użyciem liczb (liczba milisekund od 1 stycznia 1970 00:00:00)
getTimezoneOffset() - Wyświetla w minutach różnicę czasu między czasem lokalnym i czasem Greenwich (GMT)
getYear() - Wyświetla rok dla ustalonej daty (liczba dwucyfrowa)
parse() - Wyświetla liczbę milisekund od 1/1/70 00:00:00 do podanej daty
setDate() - Ustawia dzień miesiąca dla aktualnego obiektu date
setHours() - Ustawia godzinę dla aktualnego obiektu date
setMinutes() - Ustawia minuty dla aktualnego obiektu date
setMonth() - Ustawia miesiąc dla aktualnego obiektu date
SetSeconds() - Ustawia liczbę sekund dla aktualnego obiektu date
setTime() - Ustawia datę i godzinę dla aktualnego obiektu date, w milisekundach od 1/1/70 00:00:00
setYear() - Ustawia rok dla aktualnego obiektu date (rok jest liczbą całkowitą większą od 1900)
toGMTString() - Zwraca aktualną datę i czas z użyciem G.M.T. (Greenwich Mean Time)
toLocaleString() - Zwraca aktualną datę i godzinę z użyciem bieżącej lokalizacji użytkownika
UTC() - Wyświetla liczbę milisekund od 1/1/70 00:00:00 z użyciem G.M.T.


Obiekt document

Document jest chyba najważniejszą funkcją JavaScript. Zawiera on informacje o bieżącej stronie i dostarcza sposobów wyświetlania strony HTML.
Składnia: document.property lub document.method, gdzie property i method są elementem z poniższej listy.
Własności:
alinkColor - określa kolor aktywnego odsyłacza (active link color)
anchors - tablica odzwierciedlająca wszystkie kotwice dokumentu
bgColor - określa kolor tła
cookie - określa wartości cookies dla danego dokumentu
fgColor - określa kolor tekstu
forms - tablica odzwierciedlająca wszystkie formularze w dokumencie
lastModified - informuje, kiedy dokument był ostatnio modyfikowany
linkColor - określa kolor odsyłaczy
links - tablica odzwierciedlająca wszystkie odsyłacze w dokumencie
location - wyświetla bieżący adres URL dokumentu
referrer - wyświetla adres URL poprzednio odwiedzanego dokumentu
title - wyświetla zawartość znacznika <TITLE>
vlinkColor - określa kolor odsyłacza do odwiedzonej już wcześniej strony (visited link color)
Metody: clear, close, open, write i writeln.


Tablica elements
Obiekt form jest używany do tworzenia formularzy. Mogą one zawierać pola, obszary tekstowe, przyciski, pola zaznaczane itd. Wszystkie są używane do podawania danych.
Składnia:
<FORM NAME="name" TARGET="target" ACTION="file" METHOD="POST/GET" ENCTYPE="encodingtype">
NAME definiuje nazwę formularza
TARGET definiuje okno, do którego są przesyłane wyniki
ACTION definiuje, dokąd powinny być przesłane odpowiedzi do dalszego przetwarzania. Może to być skrypt CGI, adres pocztowy czy coś innego.
METHOD to albo POST albo GET. Definiuje, jak odpowiedzi są przesyłane do serwera.
ENCTYPE definiuje typ kodowania MIME dla formularza.
Własności: action, elements, encoding, length, method, target, button, checkbox, hidden, password, radio, reset, select, submit, text i textarea
Metody: submit


Obiekt frame
Obiekt frame jest używany do definiowania ramek. Ramki stają się coraz bardziej popularne w Internecie, oferując ulepszone metody nawigacji i szybsze ładowanie.
Składnia:
<FRAMESET ROWS="ROWS" COLS="COLS">
<FRAME SRC="file" NAME="name">
</FRAMESET>
COLS określa szerokość kolumn. Mogą to być wartości absolutne rozdzielone przecinkiem lub procent szerokości ekranu.
ROWS określa wysokość wierszy. Mogą to być wartości absolutne rozdzielone przecinkiem lub procent wysokości ekranu.
Dla każdej ramki musisz określić plik i nazwę, korzystając ze znacznika <FRAME>.
SRC mówi przeglądarce, jaka jest nazwa pliku, który ma być wyświetlony w ramce.
NAME nadaje ramce nazwę.
Własności:
frames - Tablica obiektów reprezentujących ramki w oknie, ułożonych z kolejności występowania w kodzie źródłowym
name - Wyświetla nazwę określonego obiektu
length - Wyświetla liczbę ramek potomnych dla danej ramki
parent - Synonim dla okna lub ramki zawierającej dany układ ramek
self - Synonim dla bieżącej ramki lub okna
window - The top level for an object
Metody: clearTimeout i setTimeout


Obiekt hidden
Obiekt hidden jest używany w formularzach do ukrywania przed użytkownikiem pola input. Pole ciągle tam jest, ale nie może być zobaczone i nie ma do niego dostępu.
Wygodne przy dodawaniu do formularzy predefiniowanych danych. Jak wszystkie obiekty związane z formularzem, pole hidden musi być definiowane w ramach znaczników <FORM> i </FORM>.
Składnia: <INPUT TYPE="hidden" NAME="name" VALUE="value"> gdzie NAME jest nazwą pola, a VALUE reprezentuje dane w polu.
Własności: name i value
Metody: Brak


Obiekt history
Obiekt history zawiera informację o bieżącej sesji użytkowania przeglądarki. Dane składają się z pewnej liczby odwiedzonych witryn, ich adresów URL i ich nazw.
Obiekt jest szczególnie przydatny przy tworzeniu skryptowych systemów nawigacyjnych.
Składnia: history.property lub history.method, gdzie property lub method jest jednym z poniższych elementów.
Własności: length
Metody: back, forward i go


Obiekt link
Obiekt link tworzy odsyłacze HTML za pomocą JavaScript.
Składnia: <HREF="location" NAME="name" TARGET="target">, gdzie HREF jest adresem URL pliku, który mamy wczytać o kliknięciu. NAME to nazwa odsyłacza, a TARGET to obszar, do którego ma być wczytany plik. TARGET jest stosowany tylko wtedy, gdy używamy odsyłaczy do ramek lub odrębnych okien.
Własności:
hash - definiuje nazwę kotwicy w adresie URL
host - definiuje fragment adresu URL - hostname:port
hostname - zwraca adres IP hosta
href - zwraca cały adres URL
pathname - zwraca fragment dotyczący ścieżki dostępu adresu URL
port - definiuje port komunikacyjny, używany przez serwer
protocol - określa początek adresu URL, łącznie z dwukropkiem
search - pokazuje tekst zapytania po symbolu ? w adresie URL
target - mówi, w którym miejscu wyświetlić zawartość strony adresowanej przez odsyłacz
Metody: Brak


Obiekt location
Obiekt location przechowuje informację o bieżącym adresie URL. Każda własność obiektu należy do odrębnej części adresu URL.
Składnia: window.location.property, gdzie window jest bieżącym oknem lub oknem, które or the window you want to use it with, a property z poniższej listy.
Własności:
hash - odwołuje się do kotwicy
host - ustala nazwę hosta
hostname - wyświetla nazwę hosta lub adres IP bieżącego hosta
href - określa cały adres URL
pathname - odnosi się do ścieżki dostępu w adresie URL
port - określa port komunikacyjny serwera. Zazwyczaj 80
protocol - określa nazwę protokołu dla transmisji danych (http, ftp, etc.)
search - pokazuje tekst zapytania po znaku ? w adresie URL
Metody: Brak


Obiekt Math
Obiekt math przechowuje wartości matematyczne, gromadzone jako własności i metody. Są tutaj przechowywane pewne funkcje matematyczne, takie jak wartość Pi.
Składnia: Math.property lub Math.method, gdzie property lub method jest jednym z podanych niżej elementów.
Własności:
E - Zwraca stałą Eulera, która wynosi ok. 2.718
LN2 - Zwraca logarytm dwóch, tj. ok. 0.693
LN10 - Zwraca logarytm z dziesięciu, tj. ok. 2.302
LOG2E - Zwraca logarytm o podstawie 2 z liczby E, czyli ok. 1.442
LOG10E - Zwraca logarytm o podstawie 10 z E, czyli ok. 0.434
PI - Zwraca wartość liczby Pi, czyli ok. 3.14159
SQRT1_2 - Zwraca pierwiastek kwadratowy z 0.5, czyli ok. 0.707
SQRT2 - Zwraca pierwiastek kwadratowy z 2, czyli ok. 1.414
Metody:
abs(liczba) - Zwraca wartość absolutną liczby
acos(liczba) - Zwraca arcus cosinus z liczby (podanej w radianach)
asin(liczba) - Zwraca arcus sinus z liczby (podanej w radianach)
atan(liczba) - Zwraca arcus tangens z liczby (podanej w radianach)
ceil(liczba) - Zwraca najmniejszą liczbę całkowitą, większą lub równą podanej liczbie
cos(liczba) - Zwraca cosinus liczby (podanej w radianach)
exp(liczba) - Zwraca wartość E podniesionej do potęgi wyrażonej podanym argumentem
floor(liczba) - Zwraca największą liczbę całkowitą mniejszą lub równą podanej liczbie
log(liczba) - Zwraca logarytm naturalny liczby
max(liczba1,liczba2) - Zwraca większą z dwóch liczb
min(liczba1,liczba2) - Zwraca mniejszą z dwóch liczb
pow(liczba1,liczba2) - Zwraca wartość liczby1 podniesionej do potęgi liczby2
random() - Zwraca wartość pseudolosową z przedziału 0-1
round(liczba) - Zwraca zaokrąglenie danej liczby do najbliższej liczby całkowitej
sin(liczba) - Zwraca sinus liczby (podanej w radianach)
sqrt(liczba) - Zwraca pierwiaastek kwadratowy liczby
tan(liczba) - Zwraca tangens liczby (podanej w radianach)


Obiekt navigator
Czy kiedykolwiek chciałeś zaskoczyć kogoś i skłonić go, żeby myślał, że wszystko o nim wiesz? Jeśli wykorzystujesz w tym celu JavaScript, zapewne będziesz się musiał posłużyć obiektem navigator. Obiekt zawiera całą informację o przeglądarce, za pomocą której użytkownik przegląda twoje strony.
Składnia: navigator.property, gdzie property jest elementem z pniższej listy.
Własności:
appCodeName - Zwraca nazwę kodową przeglądarki (Mozilla)
appName - Zwraca nazwę przeglądarki
appVersion - Zwraca numer wersji przeglądarki
userAgent - Zwraca pełną nazwę przeglądarki (łącznie appCodeName i appVersion)
Metody: Brak


Obiekt password
Obiekt password (hasło) tworzy pole tekstowe, w którym gwiazdki zastępują cały wprowadzany tam tekst, chowając jego treść przed ciekawskimi. Pole musi być zdefiniowane w ramach znaczników <FORM> i </FORM>.
Pole hasła wygląda mniej więcej tak:


Składnia: <INPUT TYPE="PASSWORD" NAME="NAME" VALUE="VALUE" SIZE="SIZE">
NAME określa nazwę pola.
VALUE określa tekst wyświetlany w polu po załadowaniu strony.
SIZE określa szerokość pola (ile znaków może wprowadzić użytkownik, zanim zawartość będzie przewijana).
W JavaScript, chcąc skorzystać z własności lub metod, użyj:
password.method lub password.property, gdzie password nazwą pola hasła, zaś method lub property elementem z poniższej listy.
Własności:
defaultValue - Ustawia domyślną wartość VALUE
name - Ustawia parametr NAME
value - Zwraca bieżącą wartość pola hasła<
Metody:
blur - Usuwa fokus z pola
focus - Umieszcza fokus w polu
select - Zaznacza zawartość pola


Obiekt radio

Już je widywaliśmy... To te okrągłe przyciski w formularzach, na których klikasz, ale nigdy nie możesz wybrać więcej niż jeden.
Przyciski radiowe, jak wszytkie inne obiekty w formularzach, muszą być definiowane w ramach znaczników <FORM> i </FORM>.
Przyciski radiowe wyglądają tak:


Składnia: <INPUT TYPE="radio" NAME="Name" VALUE="Value" {CHECKED}>, gdzie NAME jest nazwą przycisku, VALUE jest jego wartością, a CHECKED może być częścią kodu, ale nie musi. Gdy wstawisz CHECKED, po załadowaniu formularza przycisk jest od razu zaznaczony. W innym przypadku użytkownik musi na nim kliknąć.
Jeśli chcesz mieć dostęp do własności i metod, skorzystaj z radio.property lub radio.method, gdzie property lub method jest elementem z poniższej listy.
Własności:
checked - Zaznacza przycisk
defaultChecked - Ustawia domyślne zaznaczenie przycisku po załadowaniu strony
length - Określa liczbę przycisków w obiekcie JavaScript
name - Określa nazwę przycisku
value - Określa wartość przycisku
Metody: click


Obiekt reset

Jeśli ktoś nie utworzy przycisku reset w formularzu, nie masz go ochoty natłuc? Ja wiem, że tak. Przycisk reset pozwala wyczyścić cały formularz za pomocą kliknięcia na jednym przycisku.
Przycisk reset, jak wszystkie inne obiekty formularza, jest definiowany w ramach znaczników <FORM> i </FORM>.
Przycisk Reset wygląda w taki sposób (treść na przycisku można zmienić


Składnia: <INPUT TYPE="RESET" NAME="NAME" VALUE="VALUE">, gdzie NAME jest nazwą przycisku, a VALUE jest tekstem na przycisku.
Aby uzyskać dostęp do własności i metod, użyj reset.property lub reset.method, gdzie reset jest nazwą przycisku, a property lub method pochodzą z poniższej listy.
Własności:
name - Określa nazwę przycisku
value - Określa wartość przycisku
Metody: click


Obiekt select
Wypełniałeś kiedyś ankietę online i byłeś pytany, z jakiego pochodzisz kraju? Prawdopodobnie musiałeś wybrać coś z predefiniowanej listy w rozwijanym menu, prawda? Jest to pole wyboru albo, jak mówią niektórzy, tablica.
Tablica wyboru musi być umieszczona w ramach znaczników <FORM> i </FORM>.
Wygląda to na przykład w ten sposób:
Tablica wyboru: ABCD Przewijalna lista: ABCD

Składnia:
<SELECT NAME="NAME" SIZE="SIZE" {MULTIPLE}> <OPTION VALUE="option" {SELECTED}> Text </SELECT>
Gdzie NAME jest nazwą tablicy wyboru, SIZE ustawia liczbę opcji wyświetlanych zanim będziemy przewijać listę, MULTIPLE, jeśli dodamy do kodu, tworzy z tablicy raczej listę przewijalną niż tablicę wyboru.
<OPTION VALUE="option" {SELECTED}> określa jedną opcję. Aby dodać więcej opcji (co jest przecież celem menu rozwijanego), musisz utworzyć oddzielne znaczniki <OPTION> dla każdej opcji.
W znaczniku <OPTION> VALUE jest wartością opcji, SELECTED, jeśli dodamy, zaznacza domyślnie tę opcję, a Text jest tekstem, który ma być wyświetlany w menu rozwijanym.
Aby uzyskać dostęp do własności i metod, użyj name.property lub name.method, gdzie property lub method pochodzi z poniższej listy.
Własności:
length - Wyznacza liczbę opcji na liście
name - Określa nazwę listy
options - Tworzy tablicę obiektów odpowiadających opcjom na liście
selectedIndex - Określa indeks aktualnie wybranej opcji
Metody: blur i focus


Obiekt string
String jest ciągiem znaków przechowywanych w zmiennej. Tekst jest zamknięty między ' ' lub " ". Przykładem stringu może być 'JavaScript' lub "JavaScript".
Składnia: string.property lub string.method, gdzie string jest nazwą ciągu znaków, a property lub method pochodzą z poniższej listy.
Własności: length
Metody:
anchor(nazwa) - Czyni ze stringu kotwicę
big() - Nadaje atrybut big
blink() - Nadaje atrybut blink
bold() - Nadaje atrybut bold
charAt(indeks) - pobiera znak z pewnej pozycji stringu
fixed() - Wyświetla string za pomocą atrybutu TT
fontcolor(kolor) - Określa kolor stringu
fontsize(wielkość) - Określa wielkość czcionki w stringu
indexOf(łańcuch,indeks) - Szuka pierwszego wystąpienia poszukiwanej wartości w stringu
italics() - Nadaje strybut italics
lastIndexOf(łańcuch,indeks) - Szuka ostatniego wystąpienia poszukiwanej wartości w stringu
link(href) - Czyni ze stringu odsyłacz
small() - Nadaje atrybut small
strike() - Nadaje atrybut strike through (linia przekreślająca ciąg)
sub() - Nadaje atrybut subscript
substring(indeksPoczątku,indeksKońca) - Zwraca łańcuch rozpoczynający się od pewnego znaku i kończący na innym znaku
sup() - Nadaje atrybut superscript
toLowerCase() - Nadaje atrybut lower case
toUpperCase() - Nadaje atrybut upper case


Obiekt string
Obiekt submit tworzy przycisk submit (wyślij) w formularzu, i musi być zdefiniowany w ramach znaczników <FORM> i </FORM>.
Aby uzyskać dostęp do własności i metod, użyj submit.property lub submit.method, gdzie property lub method pochodzi z poniższej listy.
Przycisk submit wygląda następująco:


Składnia:
<INPUT TYPE="SUBMIT" NAME="NAME" VALUE="Text"> NAME jest nazwą przycisku, a VALUE jest tekstem wyświetlanym na przycisku.
Własności: name i value
Metody: click


Obiekt text

Obiekt text tworzy pole tekstowe, w którym można coś wpisywać. Pola tekstowe mają żywotne znaczenie dla formularzy.
Obiekt text musi być zdefiniowany w ramach znaczników <FORM> i </FORM>.
Pole tekstowe wygląda następująco:


Składnia:
<INPUT TYPE="text" NAME="name" VALUE="value" SIZE="size"> NAME nazwą pola, VALUE jest predefiniowanym tekstem, który jest wyświetlany w polu po załadowaniu strony. Jeśli nie chcesz predefiniowanego tekstu, nie podawaj wartości VALUE. SIZE jest liczbą całkowitą i reprezentuje szerokość pola (lub liczbę znaków).
Aby uzyskać dostęp do metod i własności, użyj text.method lub text.property, gdzie property lub method pochodzi z poniższej listy.
Własności: defaultValue, name i value
Metody: focus, blur i select


Obiekt textarea
Obiekt textarea (obszar tekstowy) działa wewnątrz znaczników <FORM> and </FORM> i pozwala użytkownikowi wprowadzić do formularza kilka wierszy tekstu.
Aby uzyskać dostęp do metod i własności, użyj textarea.method lub textarea.property, gdzie property lub method pochodzi z poniższej listy.
Obszar tekstowy:To jest obszar tekstowy. Pozwala on wprowadzić więcej niż jeden wiersz tekstu i jest bardziej konfigurowalny.

Składnia:
<TEXTAREA NAME="name" ROWS=rows COLS=cols WRAP="off/virtual/physical">Text</TEXTAREA>
NAME jest nazwą obszaru tekstowego, ROWS określa liczbę wyświetlanych wierszy obszaru. COLS określa liczbę wyświetlanych znaków na szerokość.
WRAP ma wartość off, virtual lub physical. Off wyłącza zawijanie tekstu, virtual zawija tekst, ale wysyła go w postaci niezawiniętej, natomiast physical zawija tekst i wysyła go w takiej postaci.
Własności: defaultValue, name i select
Metody: focus, blur i select


Obiekt window
Obiekt window jest najwyższym w hierarchii obiektem dla każdego obiektu location, history lub document.
Składnia: window = window.open("URL", "NAME" {,"Features"}) window jwest nazwą okna, URL jest adresem URL strony, którą chcesz otworzyć, NAME jest nazwą okna, a Features określa wielkość okna etc.
Jest wiele sposobów dostępu do własności i metod okna. Oto ich lista:

methodName(specifications)
parent.property
parent.method(specifications)
propertyName
self.property
self.method(specifications)
top.property
top.method(specifications)
window.property
window.method(specifications)
var.property
var.method(specifications)
property jest jedną z własności wymienionych poniżej, method jedną z podanych niżej metod, a var jest nazwą okna.
Własności:
defaultStatus - Domyślna wiadomość wyświetlana w pasku statusu
document - Dotyczy bieżącego dokumentu
frames - Tablica zawierająca listę wszystkich ramek w oknie
frame - Przewijalne okno używane dla tablicy
length - Liczba ramek w bieżącym oknie
location - Pełny adres URL bieżącego dokumentu
name - Nazwa okna
parent - Synonim dla okna, którego szkielet ramek (frameset) zawiera bieżącą ramkę
self - Dotyczy bieżącego okna
status - Wyświetla wiadomość w pasku statusu
top - Dotyczy okna położonego najwyżej w hierarchii (głównego)
window - Dotyczy bieżącego okna
Metody:
alert - Tworzy okienko dialogowe z alertem
close - Zamyka dokument
confirm - Tworzy okienko dialogowe z potwierdzeniem - z przyciskami OK i Cancel
open - Otwiera nowe okno
prompt - Tworzy okienko dialogowe zachęcające do wprowadzenia jakichś danych
setTimeout - Wykonuje skrypt JavaScript po upłynięciu podanej liczby milisekund
clearTimeout - Przerywa polecenie setTimeout


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
obrzyn1986
Administrator



Dołączył: 24 Maj 2006
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Mazury

PostWysłany: Pią 11:05, 14 Lip 2006    Temat postu: W Ł A S N O Ś C I

JavaScript - Własności


Teraz, gdy już poznałeś obiekty JavaScript, powinieneś się dowiedzieć wszystkiego o własnościach.
Pamiętaj, że JavaScript jest wrażliwy na wielkość liter i musisz stosować wszystkie własności dokładnie tak, jak są napisane. document to nie to samo co Document.
Własności ustanawiają pewne charakterystyki dla obiektów, na przykład:
Jeśli używasz obiektu document, możesz także zastosować w nim własność fgColor. Łączne ich użycie ustali kolor tekstu dla całej strony, na której znajduje się skrypt.


Własność action
Własność action ustawia docelowy adres URL dla danych, które są wysyłane z formularzem.
Składnia: form.action="Actiontotake" gdzie form jest nazwą formularza, a Actiontotake jest adresem URL, gdzie mają być posłane dane.
Jest własnością: form


Własność alinkColor

Własność alinkColor ustawia kolor aktywnego odsyłacza na stronie.
Składnia: document.alinkColor="color" gdzie color jest nazwą koloru lub jego wartością heksadecymalną.
Jest własnością: document


Własność appCodeName
Własność powoduje zwrócenie nazwy kodowej bieżącej przeglądarki użytkownika.
Składnia: Name=navigator.appCodeName gdzie Name jest zmienną, której chcesz przypisać wartość.
Jest własnością: navigator


Własność appName
Własność ta powoduje zwrócenie nazwy bieżącej przeglądarki użytkownika.
Składnia: Name=navigator.appCodeName gdzie Name jest zmienną, której chcesz przypisać wartość.
Jest własnością: navigator


Własność appVersion
Własność ta powoduje zwrócenie numeru wersji bieżącej przeglądarki użytkownika.
Składnia: Ver=navigator.appVersion gdzie Ver jest zmienną, której chcesz przypisać wartość.
Jest własnością: navigator


Własność bgColor
Własność określa kolor tła strony internetowej.
Składnia: document.bgColor="color" gdzie color jest nazwą koloru lub jego wartością heksadecymalną.
Jest własnością: document


Własność checked
Własność zwraca True lub False, co wskazuje, czy konkretne pole wyboru lub przycisk radiowy jest zaznaczony.
Składnia: var=checkbox.checked gdzie var jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź, a checkbox jest nazwą pola wyboru lub przycisku radiowego.
Jest własnością: checkbox i radio


Własność cookie
Użycie tej własności powoduje zwrócenie zawartości cookies.
Składnia: ck=document.cookie gdzie ck jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: document


Własność defaultChecked
Własność zwraca True lub False, co wskazuje domyślny status zaznaczenia pola wyboru lub przycisku radiowego.
Składnia: var=checkbox.defaultChecked gdzie var jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź, a checkbox jest nazwą pola wyboru lub przycisku radiowego.
Jest własnością: checkbox i radio


Własność defaultSelected
Zwraca domyślny status zaznaczenia opcji w obiekcie select.
Składnia: defaultSelected=Boolean gdzie Boolean ma wartość True lub False
Jest własnością: select


Własność defaultStatus
Własność ustawia domyślną wiadomość w pasku statusu przeglądarki.
Składnia: window.defaultStatus="Message" gdzie Message jest komunikatem, który chcesz wyświetlić.
Jest własnością: window


Własność defaultValue
Własność ustawia ciąg jako domyślną wartość dla pola password, text, textarea lub pola ukrytego.
Składnia: Field.defaultValue="Text" gdzie Field jest nazwą pola, a Text wartością, którą ustalamy dla niego.
Jest własnością: hidden, password, text i textarea

Własność E
Własność zwraca stałą Eulera, która jest podstawą logarytmów naturalnych i wynosi około 2.718.
Składnia: Euler=Math.E gdzie Euler jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: Math


Własność encoding
Własność należy do ciągu, który reprezentuje typ kodowania MIME używanego w formularzu.
Składnia: EncodingType=form.encoding gdzie EncodingType jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: form

Własność fgColor
Własność ustawia kolor tekstu strony internetowej.
Składnia: document.fgColor="color" gdzie color jest nazwą koloru lub jego wartością heksadecymalną.
Jest własnością: document


Własność hash
Użycie tej własności powoduje zwrócenie ciągu, który zaczyna się znakiem hash (#) i reprezentuje nazwę kotwicy, przy której jest w danym momencie czytelnik dokumentu.
Składnia: Anchor=link.hash gdzie Anchor jest wartością, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: link i location


Własność host
Użycie tej własności powoduje zwrócenie sekcji host:port adresu URL.
Składnia: Hostname=link.host gdzie Hostname jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: link i location


Własność hostname
Własność zwraca nazwę domenową lub adres IP hostu.
Składnia: Host=location.hostname gdzie Host jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: link i location


Własność href
Użycie tej własności powoduje zwrócenie ciągu równego całemu adresowi URL.
Składnia: var=link.href gdzie var jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: link i location


Własność index
Własność reprezentuje wartość indeksu opcji w obiekcie select.
Składnia: Name.options[i].index gdzie Name jest nazwą obiektu select, a i jest numerem konkretnej opcji.
Jest własnością: select


Własność lastModified
Użycie tej opcji powoduje zwrócenie ciągu informującego, kiedy dana strona została ostatnio zaktualizowana.
Składnia: document.lastModified
Jest własnością: document


Własność length
Własność zwraca liczbę równą długości określonej tablicy lub obiektu.
Składnia: LENGTH=js.length gdzie LENGTH jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź, a js jest jednym z poniższych obiektów.
Jest własnością: anchor, elements, form, frame, history, link, radio, select i window


Własność linkColor
Własność steruje kolorem odsyłaczy na stronie internetowej.
Składnia: document.linkColor="color" gdzie color jest nazwą lub wartością heksadecymalną koloru.
Jest własnością: document


Własność LN2
Własność powoduje wyświetlenie logarytmu naturalnego z liczby 2, równego w przybliżeniu 0.693.
Składnia: Log=Math.LN2 gdzie Log jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: Math


Własność LN10
Własność powoduje wyświetlenie logarytmu naturalnego z liczby 10, równego w przybliżeniu 2.302.
Składnia: Log=Math.LN10 gdzie Log jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: Math


Własność location
Własność powoduje wyświetlenie całego bieżącego adresu URL.
Składnia: CL=document.location gdzie CL jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: document


Własność LOG2E
Własność powoduje zwrócenie wartości logarytmu o podstawie 2 z liczby E, wynoszącej w przybliżeniu 1.442.
Składnia: Log=Math.LOG2E gdzie Log jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: Math


Własność LOG10E
Własność powoduje zwrócenie wartości logarytmu dziesiętnego z liczby E, wynoszącej w przybliżeniu 0.434.
Składnia: Log=Math.LOG10E gdzie Log jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: Math


Własność method
Własność mówi przeglądarce użytkownika, jak przesłać dane z formularza do serwera.
Składnia: form.method
Jest własnością: form


Własność name
Własność powoduje wyświetlenie nazwy konkretnego obiektu.
Składnia: Name=object.name gdzie Name jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź, a object jest jednym z obiektów podanych niżej.
Jest własnością: button, checkbox, frame, hidden, password, radio, reset, select, submit, text, textarea i window


Własność parent
Własność jest synonimem okna, które zawiera bieżącą ramkę.
Składnia: Window=frame.parent gdzie Window jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: frame i window


Własność pathname
Zwraca ciąg określający ścieżkę adresu URL.
Składnia: Path=link.pathname gdzie Path jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: frame i window


Własność PI
Własność zwraca wartość liczby Pi, równej w przybliżeniu 3.14159.
Składnia: valueofpi=Math.PI gdzie valueofpi jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: Math


Własność port
Własność wyświetla port komunikacyjny serwera.
Składnia: commport=link.port gdzie commport jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: link i location


Własność protocol
Własność wyświetla protokół internetowy dla bieżącej strony (HTTP,FTP etc.)
Składnia: proto=link.protocol gdzie proto jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: link i location


Własność referrer
Własność zwraca adres URL strony wywołującej, zazwyczaj strony, z której przyszedł użytkownik.
Składnia: document.referrer
Jest własnością: document


Własność search
Własność powoduje wyświetlenie ciągu, który rozpoczyna się od znaku zapytania i reprezentuje zapytanie w określnym adresie URL.
Składnia: URLSearch=link.search gdzie URLSearch jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: link i location


Własność selected
Własność zwraca prawdę lub fałsz, które określają bieżący status zaznaczenia opcji w obiekcie select.
Składnia: document.form.select=index gdzie index jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: select


Własność SQRT1_2
Własność powoduje wyświetlenie pierwiastka kwadratowego z 1/2, równego w przybliżeniu 0.707.
Składnia: Math.SQRT1_2
Jest własnością: Math


Własność sqrt2
Własność powoduje wyświetlenie pierwiastka kwadratowego z 2, równego w przybliżeniu 1.414.
Składnia: Math.sqrt2
Jest własnością: Math


Własność status
Własność steruje tekstem wyświetlanym w pasku statusu.
Składnia: window.status="Message" gdzie Message jest wiadomością, którą chcesz wyświetlić.
Jest własnością: window


Własność target
Własność mówi przeglądarce, dokąd wysłać dane z formularza i w którym oknie otworzyć stronę po użyciu odsyłacza.
Składnia: form.target="TARGET" gdzie TARGET jest nazwą okna.
Jest własnością: form, link i location


Własność text
Własność steruje tekstem, którry następuje po znaczniku <OPTION> w obiekcie select.
Składnia: document.form.select.listoptions(X).text gdzie form jest nazwą formularza, X jest numerem opcji, a text jest tekstem, który ma być wyświetlony.
Jest własnością: select


Własność title
Własność ustawia tytuł strony internetowej.
Składnia: document.title="MyTitle" gdzie MyTitle jest tytułem, który ustalasz dla strony internetowej.
Jest własnością: document


Własność top

Własność odnosi się do najwyższego w hierarchii okna przeglądarki.
Składnia: TopWin=window.top gdzie TopWin jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: window


Własność userAgent
Własność zwraca nagłówek urządzenia odbiorczego (user agent), zawierający pełną nazwę i numer wersji programu.
Składnia: UAgent=navigator.userAgent gdzie UAgent jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź.
Jest własnością: navigator


Własność value
Własnośc wyświetla wartość określonego obiektu.
Składnia: VALUE=document.form.object.value gdzie VALUE jest zmienną, której chcesz przypisać odpowiedź, form jest nazwą formularza, w którym jest zawarty obiekt, a object jest obiektem z poniższej listy.
Jest własnością: button, checkbox, hidden, password, radio, reset, select, submit i text


Własność vlinkColor

Własność definiuje kolor odwiedzonych już wcześniej odsyłaczy na stronie internetowej.
Składnia: document.vlinkColor="COLOR" gdzie COLOR jest nazwą koloru lub jego heksadecymalną reprezentacją.
Jest własnością: document


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
obrzyn1986
Administrator



Dołączył: 24 Maj 2006
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Mazury

PostWysłany: Pią 11:08, 14 Lip 2006    Temat postu: M E T O D Y

JavaScript - Metody
Poniżej są przedstawione różne typy metod. Są one zgrupowane według obsługiwanych obiektów. Metody są specjalnymi typami funkcji, które bezpośrednio współpracują z pewnymi obiektami. Obok każdej metody znajduje się jej opis i składnia.
Metody Button, Checkbox i Radio Button
Metoda Opis Składnia
click() Symuluje kliknięcie myszką na przycisku nameofbutton.click() or radio.nameofbutton.click()

Metody Date
Metoda Opis Składnia
getDate() Wyświetla dzień miesiąca dla określonej daty birthday=birthday.getDate()
getDay() Wyświetla liczbę reprezentującą dzień tygodnia dla określonej daty weekday=birthday.getDay()
getHours() Wyświetla godzinę dla określonej daty hour=birthday.getHours()
getMinutes() Wyświetla minuty dla określonej daty minutes=birthday.getMinutes()
getMonth() Wyświetla miesiąc dla określonej daty month=birthday.getMonth()
getSeconds() Wyświetla sekundy dla bieżącego czasu seconds=birthday.getSeconds()
getTime() Wyświetla numeryczną wartość czasu dla określonej daty time=birthday.getTime()
getTimeZoneOffset() Wyświetla w minutach różnicę strefy czasowej dla bieżącej lokalizacji offset=birthday.getTimeZoneOffset()
getYear() Wyświetla rok dla określonej daty year=birthday.getYear()
parse() Wyświetla liczbę milisekund od 1/1/70 00:00:00 timesince=parse(DateToparse)
setDate() Ustawia dzień miesiąca dla określonej daty birthday.setDay(01)
setHours() Ustawia godziny dla określonej daty birthday.setHours(16)
setMinutes() Ustawia minuty dla określonej daty birthday.setMinutes(25)
setMonth() Ustawia miesiąc dla określonej daty birthday.setMonth(03)
setSeconds() Ustawia sekundy dla określonej daty birthday.setSeconds(24)
setTime() Nadaje zmiennej wartość liczby milisekund od 1/1/70 00:00:00 birthday.setTime(milliseconds)
setYear() Ustawia rok dla określonej daty birthday.setYear(1982)
toGMTString() Zamienia aktualną datę na ciąg z użyciem konwencji toGMTString birthdayGMT=birthday.toGMTString()
toLocaleString() Zamienia aktualną datę na ciąg z użyciem konwencji toLocaleString birthdayLocale=birthday.toLocaleString()
UTC() Wyświetla liczbę milisekund w dacie od 1/1/70 00:00:00, GMT birthmilli=birthday.UTC()()

Metody Document
Metoda Opis Składnia
clear() Czyści okno dokumentu document.clear()
close() Zamyka okno dokumentu document.close()
open() Otwiera wyspecyfikowany typ MIME document.open({"mime"})
write() Wpisuje tekst do dokumentu document.write("text")
writeln() Wpisuje tekst do dokumentu i dodaje znak powrotu karetki, ignorowany przez HTML, a więc writeln() i write() są de facto tym samym. document.writeln("text")

Metody Form
Metoda Opis Składnia
submit() Wysyła dane z formularza na serwer NameOfForm.submit()

Metody Frame
Metoda Opis Składnia
clearTimeout() Przerywa polecenie setTimeout NameOfFrame.clearTimeout(TimerIDVariable)
setTimeout() Uruchamia kod JavaScript na określony w milisekundach okres NameOfFrame.setTimeout ("String",msecs)

Metody History
Metoda Opis Składnia
back() Ładuje poprzednio odwiedzony adres URL z pliku historii history.back
forward() Ładuje następny adres URL z pliku historii history.forward
go() Ładuje adres URL z z pliku historii, num jest liczbą całkowitą reprezentującą numer strony history.go(num | "URL")

Metody Math
Metoda Opis Składnia
abs() Wyświetla wartość absolutną liczby Math.abs(number)
acos() Wyświetla arcus cosinus liczby Math.acos(number)
asin() Wyświetla arcus sinus liczby Math.asin(number)
atan() Wyświetla arcus tangens liczby Math.atan(number)
ceil() Wyświetla najmniejszą liczbę całkowitą większą lub równą danej liczbie Math.ceil(number)
cos() Wyświetla cosinus liczby Math.cos(number)
exp() Wyświetla eLiczbę, gdzie Liczba jest argumentem, a e jest stałą Eulera Math.exp(number)
floor() Wyświetla największą liczbę całkowitą mniejszą lub równą danej liczbie Math.floor(number)
log() Wyświetla logarytm naturalny liczby Math.log(number)
max() Wyświetla większą z dwóch podanych liczb Math.max(number1,number2)
min() Wyświetla mniejszą z dwóch podanych liczb Math.min(number1,number2)
pow() Wyświetla wartość Liczby1 podniesionej do potęgi Liczba2 Math.pow(number1,number2)
random() Wyświetla liczbę pseudolosową z zakresu od 0 do 1 (platformy UNIX) Math.random
round() Wyświetla liczbę zaokrągloną do najbliższej liczby całkowitej Math.round(number)
sin() Wyświetla sinus liczby Math.sin(number)
sqrt() Wyświetla pierwiastek kwadratowy liczby Math.sqrt(number)
tan() Wyświetla tangens liczby Math.tan(number)

Metody Password, Select, Text i Textarea
Metoda Opis Składnia
blur() Usuwa fokus z określonego elementu passName.blur(), textName.blur()
focus() Ustawia fokus na wybranym elemencie selectName.focus(), textName.focus()
select() Zaznacza pole danego elementu passName.select(), textName.select()

Metody String
Metoda Opis Składnia
anchor() Używane do tworzenia kotwicy document.write(string.anchor ("contents_anchor"())
big() Wprowadza atrybut tekstu big document.write(text.big())
blink() Wprowadza atrybut tekstu blink (pulsowanie) document.write(text.blink())
bold() Wprowadza atrybut tekstu bold document.write(text.bold())
charAt() Wyświetla znak na podanym miejscu document.write(text.charAt(integer))
fixed() Wyświetla tekst o stałej szerokości znaku document.write(text.fixed())
fontcolor() Wyświetla tekst w podanym kolorze document.write(text.fontcolor(color))
fontsize() Wyświetla tekst w podanej wielkości czcionki document.write(text.fontsize(integer))
indexOf() Wyszukuje pierwsze wystąpienie łańcucha w bieżącym stringu document.write(text.IndexOf (S,{fromIndex}())
italics() Wprowadza atrybut tekstu italics document.write(text.italics())
lastIndexOf() Wyszukuje ostatnie wystąpienie łańcucha w stringu document.write(text.lastIndexOf(S,{fromIndex}())
link() Używane do tworzenia odsyłaczy hipertekstowych document.write(text.link(URL())
small() Wprowadza atrybut tekstu small document.write(text.small())
strike() Wprowadza atrybut tekstu strike-through document.write(text.strike())
sub() Wprowadza atrybut tekstu subscript document.write(text.sub())
subString() Zwraca łańcuch ograniczony znakami indeksu początku i indeksu końca String=mystring.substring (indexA,indexB)
sup() Wprowadza atrybut tekstu superscript document.write(text.sup())
toLowerCase() Zamienia ciąg na małe litery document.write(text.toLowerCase())
toUpperCase() Zamienia ciąg na wielkie litery document.write(text.toUpperCase())

Metody Window
Metoda Opis Składnia
alert() Tworzy okienko dialogowe Alert window.alert("Text")
clearTimeout() Przerywa polecenie setTimeout window.clearTimeout (TimerIDVariable)
close() Zamyka określone okno window.close()
confirm() Tworzy okienko dialogowe Confirm window.confirm("Text")
open() Otwiera nowe okno window.open ("URL","Name",["Features"])
prompt() Tworzy okienko dialogowe Prompt window.prompt ("Text",[InputDefault])
setTimeout() Uruchamia kod JavaScript na określony w milisekundach okres window.setTimeout ("String",msecs)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
obrzyn1986
Administrator



Dołączył: 24 Maj 2006
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Mazury

PostWysłany: Pią 11:09, 14 Lip 2006    Temat postu: Z D A R Z E N I A

JavaScript - Zdarzenia
Poniżej są wypunktowane zdarzenia w JavaScript. Zdarzenia to akcje, które są podejmowane w przeglądarce internetowej, za pomocą myszki lub klawiatury. Widziałeś kiedyś stronę z migającym tłem? To właśnie przykład akcji. Poniżej wymienione są nazwy zdarzeń, wyzwalacze akcji, obiekty będące ich przedmiotem, składnia i przykład użycia.
Zdarzenie blur
Zdarzenie jest związane z polami tekstowymi. Jeśli kiedykolwiek wypełniałeś formularz w Internecie, przenosiłeś kursor z jednego pola do innego i otrzymałeś alert JavaScript, to właśnie był przykład użycia zdarzenia.
Zachodzi gdy: Użytkownik przenosi fokus (wyjmuje kursor) z pola tekstowego, klikając w jakimkolwiek innym miejscu formularza lub naciskając klawisz Tab, aby przejść do innego pola formularza.
Używany z: Polami wyboru, Obszarami tekstowymi i Polami tekstowymi
Składnia: onBlur
Przykład składni: <INPUT TYPE="TEXT" NAME="FIELD" SIZE=10 onBlur="WhatToDoWhenonBlurOccurs">

Zdarzenie click
Widziałeś kiedyś formularz, w którym można było coś wysłać bez klikania na przycisk Submit? Być może użyto tam przycisku radiowego... Jeśli tak, to w formularzu użyte zostało do wysyłania informacji to właśnie zdarzenie, bez korzystania z przycisku Submit.
Zachodzi gdy: Użytkownik klika na odsyłaczu lub elemencie
Używany z: Przyciskami, Przełącznikami typu checkbox, Odsyłaczami, Przełącznikami radiowymi, Przyciskami resetu i Przyciskami wysyłania
Składnia: onClick
Przykład składni: <INPUT TYPE="BUTTON" VALUE="Click Here" onClick="WhatToDoWhenonClickOccurs">

Zdarzenie change
Zdarzenie jest używane do wykonywania kodu gdy zmienia się zawartość pola tekstowego.
Zachodzi gdy: Użytkownik zmienia wybór, tekst lub elementy obszaru tekstowego w formularzu
Używany z: Polami wyboru, Obszarami tekstowymi i Polami tekstowymi
Składnia: onChange
Przykład składni: <INPUT TYPE="TEXT" NAME="FIELD" SIZE=20 onChange="WhatToDoWhenonChangeOccurs">

Zdarzenie focus
Obserwowałeś kiedykolwiek formularz, w którym programista chciał być kłopotliwy i podawał nazwę i/lub numer pola, na którym właśnie kliknąłeś? Do wykonania takiego działania zostało zaangażowane zdarzenie focus.
Zachodzi gdy: Czytelnik strony wstawia kursor (fokus) do jakiegoś elementu formularza, posługując się klawiszem tabulatora lub myszką
Używany z: Polami wyboru, Obszarami tekstowymi i Polami tekstowymi
Składnia: onFocus
Przykład składni: <INPUT TYPE="TEXT" NAME="FIELD" SIZE=10 onFocus="WhatToDoWhenonFocusOccurs">

Zdarzenie load
Jestem pewien, że widywałeś już strony ze zmieniającym się kolorem tła, albo wiadomością powitalną. Zostało tu wykorzystane zdarzenie load, które uruchamia te popularne skrypty.
Zachodzi gdy: Załadowana zostaje strona
Używany z: Dokumentami
Składnia: onLoad
Przykład składni: <BODY onLoad="WhatToDoWhenonLoadOccurs">

Zdarzenie mouseover
Zapewne widziałeś już strony, w których przesunięcie kursora nad odsyłacz powodowało wyświetlenie wiadomości w pasku statusu, informującej o zawartości odsyłacza. Albo może odwiedzałeś już stronę, na której zmienia się nawigacyjny obrazek, gdy przesuniesz nad niego kursor. Zawarte tam skrypty posługują się zdarzeniem mouseover.
Zachodzi gdy: Użytkownik przenosi kursor myszki nad obrazek, odsyłacz czy kotwicę
Używany z: Odsyłaczami, Kotwicami i Obrazkami
Składnia: onMouseOver
Przykład składni: <A HREF="http://www.altavista.digital.com" onMouseOver="WhatToDoWhenonMouseOverOccurs">

Zdarzenie select
Zdarzenie może być użyte w miejsce focus, ale nie współpracuje z obszarami tekstowymi.
Zachodzi gdy: Użytkownik klika na polach do wprowadzania danych w formularzu
Używany z: Obszarami tekstowymi i Polami tekstowymi
Składnia: onSelect
Przykład składni: <INPUT TYPE="TEXT" NAME="FIELD" onSelect="WhatToDoWhenonSelectOccurs">

Zdarzenie submit
Jeśli kiedykolwiek wysyłałeś formularz i wyskoczyło okienko z podziękowaniem albo coś w tym rodzaju, zapewne masz już wyobrażenie, co to zdarzenie powoduje.
Zachodzi gdy: Użytkownik wysyła formularz
Używany z: Formularzami
Składnia: onSubmit
Przykład składni: FormName.onSubmit="WhatToDoWhenonSubmitOccurs"

Zdarzenie unload
Jestem pewien, że większość osób widziała już także to zdarzenie. Jeśli odwiedzałeś już jakąś stronę i wychodziłeś z niej, pojawiało się okienko przypominające o wypełnieniu książki gości, utworzeniu zakładki do strony, zachęcające do ponownych odwiedzin itd. Użyty tam skrypt posługiwał się zdarzeniem unload.
Zachodzi gdy: Użytkownik opuszcza stronę
Używany z: Dokumentami
Składnia: onUnload
Przykład składni: <BODY onUnload="WhatToDoWhenonUnloadOccurs">


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
obrzyn1986
Administrator



Dołączył: 24 Maj 2006
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Mazury

PostWysłany: Pią 11:10, 14 Lip 2006    Temat postu: F U N K C J E

JavaScript - Funkcje
Nie, nie mam na myśli funkcji, które tworzysz samodzielnie. Mówię tutaj o funkcjach, które są wbudowane w JavaScript. Funkcje te nie są w zasadzie często używane, ale jeśli będziesz ich potrzebować, mogą być bardzo użyteczne. Jest ich tylko sześć.
Funkcja escape()
Funcja zwraca heksadecymalny zapis łańcucha znaków w zmiennej kodowany w ISO-8859-1.
Składnia: escape("Text")

Funkcja eval()
Funkcja oblicza wartość wyrażenia podanego jako argument.
Składnia: eval(WhatToEvaluate)

Funkcja isNaN()
Funkcja określa, czy wartość przekazana do niej jest liczbą, czy też nie.
Składnia: inNaN(value)

Funkcja parseFloat()
Funkcja konwertuje łańcuch znaków na liczbę zmiennoprzecinkową.
Składnia: parseFloat("14.78")

Funkcja parseInt()
Funkcja konwertuje łańcuch znaków na liczbę całkowitą.
Składnia: parseInt("string" [rad])

Funkcja unescape()
Ta funkcja, używana niekiedy w skryptach z hasłem lub szyfrujących, dekoduje łańcuch znaków zakodowany za pomocą escape.
Składnia: unescape("TextToUnescape")


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
obrzyn1986
Administrator



Dołączył: 24 Maj 2006
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Mazury

PostWysłany: Pią 11:11, 14 Lip 2006    Temat postu: O P E R A T O R Y

JavaScript - Operatory i przypisania
Operatory i przypisania należą do najważniejszych elementów JavaScript. Operatory wykonują rozmaite typy operacji, a przypisania nadają wartości zmiennym. Poniżej zostały wymienione różne typy przypisań i operatorów, zgrupowane w ramach kategorii. Pod każdym jest opis, symbole używane w operacjach i składnia.
Operatory przypisania
Symbol Opis Składnia
%= Wykonuje przypisanie x=x%y x%=y
*= Wykonuje przypisanie x=x*y x*=y
/= Wykonuje przypisanie x=x/y x/=y
+= Wykonuje przypisanie x=x+y x+=y
-= Wykonuje przypisanie x=x-y x-=y
= Przypisuje wartość y do zmiennej x x=y

Przypisania bitowe
Symbol Opis Składnia
<= Wykonuje przypisanie x=x<y x<=y
^= Wykonuje przypisanie x=x^y x^=y
|= Wykonuje przypisanie x=x|y x|=y
<<= Wykonuje przypisanie x=x< x<<=y
>>= Wykonuje przypisanie x=x>>y x>>=y
>>>= Wykonuje przypisanie x=x>>>y x>>>==y

Operatory bitowe
Symbol Opis Składnia
< Wykonuje bitową operację AND, która wyświetla 1, jeśli obie zmienne wynoszą 1. x<y
^ Wykonuje bitową operację XOR, która wyświetla 1, jeśli jedna ze zmiennych (ale nie obie jednocześnie) wynosi 1.. x^y
| Wykonuje bitową operację OR, która wyświetla 1, jeśli jedna ze zmiennych wynosi 1. x|y
<< Wykonuje przesunięcie bitów w lewo o podaną liczbę miejsc. x<<y
>> Wykonuje przesunięcie bitów w prawo o podaną liczbę miejsc. x>>y

Operatory porównania
Symbol Opis Składnia
!= Zwraca true, jeśli zmienne nie są równe. x!=y
< Zwraca true, jeśli pierwsza zmienna jest mniejsza niż druga. x<y
<= Zwraca true, jeśli pierwsza zmienna jest mniejsza niż druga lub jej równa. x<=y
== Zwraca true, jeśli zmienne są równe. x==y
> Zwraca true, jeśli pierwsza zmienna jest większa niż druga. x>y
>= Zwraca true, jeśli pierwsza zmienna jest większa niż druga lub jej równa. x>=y

Operator dekrementacji
Symbol Opis Składnia
-- Zmniejsza wartość zmiennej o 1. x--

Operator inkrementacji
Symbol Opis Składnia
++ Zwiększa wartość zmiennej o 1. x++

Operatory logiczne
Symbol Opis Składnia
! Ten operator logiczny neguje wyrażenie. !x
<< Operator logiczny AND zwraca true, jeśli obie zmienne są prawdziwe (true). x<<y
|| Operator logiczny OR zwraca true, jeśli co najmniej jedna ze zmiennych jest prawdziwa (true). x||y

Operatory arytmetyczne
Symbol Opis Składnia
- Wykonuje operację odejmowania. x-y
- Wykonuje negację zmiennej. -x
% Zwraca resztę z dzielenia pierwszej zmiennej przez drugą (dzielenie modulo). x%y
* Wykonuje operację mnożenia. x*y
/ Wykonuje operację dzielenia. x/y
?: Sprawdza prawdziwość warunku. x?:y
+ Wykonuje operację dodawania. x+y

Operator łańcuchowy (konkatenacji)
Symbol Opis Składnia
+ Łączy dwa ciągi znaków w jeden. "text1"+ "text2"


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
obrzyn1986
Administrator



Dołączył: 24 Maj 2006
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Mazury

PostWysłany: Pią 11:12, 14 Lip 2006    Temat postu: S T E R O W A N I E

JavaScript - Instrukcje sterujące
Instrukcje sterujące w zasadzie sterują skryptem, który wykonuje coś innego niż wyświetlanie wiadomości. Jeśli masz skrypt, który posługuje się mechanizmem cookies, wykonuje obliczenia etc., prawdopodobnie używa on instrukcji sterujących. Przykładem instrukcji sterującej jest znana instrukcja if-then-else, używana w wielu językach programowania, jak BASIC czy PASCAL. Poniżej wymienione są rozmaite instrukcje stosowane w języku JavaScript.
Instrukcja sterująca break
Instrukcja zatrzymuje bieżącą pętlę for lub while i przekazuje sterowanie do instrukcji następującej po zatrzymanej pętli.
Składnia: break

Instrukcja sterująca continue
Instrukcja kończy wykonywanie bloku instrukcji w pętli for lub while i kontynuuje wykonywanie pętli w następnej iteracji.
Składnia: continue

Instrukcja sterująca else
Instrukcja występuje w instrukcji if...then. Wykonuje następujący po niej kod, jeśli zmienna skryptu nie spełnia warunków instrukcji if...then.
Składnia: else
Jeśli potrzebujesz więcej informacji, przyjrzyj się instrukcji if...then.

Instrukcja sterująca for
Instrukcja jest poleceniem pętli. Pętla, którą tworzy, będzie wykonywana określoną liczbę razy.
Składnia: for([initial expressionl][condition;][increment-expression]) {statements}

Instrukcja sterująca for...in
Instrukcja for...in iteruje (powtarza) zdefiniowaną zmienną na wszystkich własnościach obiektu.
Składnia: for(variable) {statements}

Instrukcja sterująca function
Instrukcja function tworzy nazwę funkcji JavaScript ze zdefiniowanymi parametrami. Dopuszczalne parametry obejmują obiekty, liczby i ciągi.
Składnia: function name([parameters]) {statements}

Instrukcja sterująca goto
Instrukcja przenosi wykonywanie skryptu do innej części skryptu, zdefiniowanej przez etykietę.
Składnia: goto label

Instrukcja sterująca if...else
Instrukcja wykonuje zbiór poleceń, jeśli zdefiniowany warunek jest spełniony. Jeśli warunek nie jest spełniony, może zostać wykonany inny zbiór poleceń, określony przez instrukcję else.
Składnia: if(condition){statements} [else {statements}]

Instrukcja sterująca in
Instrukcja działa w ramach instrukcji sterującej for...in. Przejdź do opisu for...in, aby uzyskać więcej informacji.
Składnia: Go to for...in for more detail

Instrukcja sterująca return
Instrukcja return zwraca wartość funkcji.
Składnia: return expression

Instrukcja sterująca while
Instrukcja while tworzy pętlę, która bada wartość wyrażenia, a jeśli jest ono prawdziwe, wykonuje blok poleceń. Następnie pętla jest powtarzana dotąd, dopóki wyrażenie jest prawdziwe.
Składnia: while(condition) {statements}

Instrukcja sterująca with
Instrukcja with wskazuje domyślny obiekt dla zbioru poleceń. W ramach tego zbioru poleceń wszystkie odwołania do własności, które nie wskazują wyraźnie jakiegoś obiektu, są przyjmowane jako należące do domyślnego obiektu.
Składnia: with(object){statements}


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Z A P R A S Z A M Strona Główna -> Webmastering Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group, Theme by GhostNr1